DSpace Repository

ผลการจัดกิจกรรมจิตตปัญญาศึกษา: กรณีศึกษารายวิชาเลือก สตรีกับการศึกษา

Show simple item record

dc.contributor.author จันทร์ชลี มาพุทธ
dc.contributor.other มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะศึกษาศาสตร์
dc.date.accessioned 2019-03-25T08:47:32Z
dc.date.available 2019-03-25T08:47:32Z
dc.date.issued 2553
dc.identifier.uri http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/391
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลการจัดกิจกรรมจิตตปัญญาศึกษาโดยจัดกิจกรรมจิตตปัญญาศึกษาในรายวิชาเลือก สตรีกับการศึกษาจากนิสิต จำนวน 18 คน โดยผู้วิจัยศึกษาแนวคิดจิตปัญญาศึกษา กิจกรรมและผลการจัดกิจกรรม ด้วยวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) ใช้วิธีการสังเกตอย่างมีส่วนร่วม การจดบันทึกและการสะท้อนความคิด เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย ผู้วิจัย สมุดบันทึก กิจกรรมที่ใช้ ได้แก่ กิจกรรมสุนทรียสนทนา (Dialogue) การฟังอย่างลึกซึ้ง (Deep Listening) การเล่าเรื่อง (Story Telling) การบันทึก การเรียนรู้ (Journaling) การผ่อนพักตระหนักรู้ (Mindful Relaxation) การวาดภาพ (Drawing) การเลือกภาพ (Select pictures) การมีสติกับการทำงาน (Mindfulness Practice) และงานจิตอาสา (Volunteer Spirit) การวิเคราะห์ข้อมูล โดยวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) ผลการวิจัยพบว่า ผู้เรียนเกิดการเรียนรั้อย่างลึกซึ้ง ช่วยพัฒนาการคิดเชิงวิพากษ์ การวิเคราะห์ และความสามารถในการแก้ปัญหา ทั้งยังส่งผลต่อการพัฒนาด้านอารมณ์ การยอมรับตนเองและสังคม นอกจากนั้นยังทำให้ผู้เรียนสามารถซาบซึ้งและเข้าใจ มีความสามารถในการเรียนรู้ร่วมกัน ทั้งยังส่งผลต่างการคิดเชิงสร้างสรรค์และเปลี่ยนแปลงความคิดของผู้เรียน th_TH
dc.description.sponsorship งานวิจัยนี้ได้รับทุนสนับสนุนการวิจัยจากสำนักงานกองทุนสนับสนุนการส่งเสริมสุขภาพ (สสส.) en
dc.language.iso th th_TH
dc.publisher คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา th_TH
dc.subject กิจกรรมทางการศึกษา th_TH
dc.subject จิตตปัญญาศึกษา th_TH
dc.subject สาขาการศึกษา th_TH
dc.title ผลการจัดกิจกรรมจิตตปัญญาศึกษา: กรณีศึกษารายวิชาเลือก สตรีกับการศึกษา th_TH
dc.title.alternative The result of contemplative education: a case study women and education en
dc.type Research th_TH
dc.year 2553
dc.description.abstractalternative This study examined the result of contemplative education a case study philosophy and concepts of education from 18 students in different years. The researcher contemplative concept, activities and result by qualitative research, participant observation journal and reflection. The instrument used composed researcher. Journaling, dialogue, deep listening, storytelling mindful relaxation, drawing, select pictures and volunteer spirit. Data anlysized by content analysis. This study finding indicate broadly that contemplative/spiritual teaching-learning approaches do indeed complement student - centered approaches and that these two approaches are likely to prove synergistic - i.e., when used together approaches foster student learning on a deeper level than might occur when either approach is used alone. The finding also indicate that spiritual/ contemplative approaches to education support enhance the development of a number of important traditional academic skills such as critical and objective thinking, textual analysis, and problem-solving, as well as important affective qualities such as emotional intelligence, commitment to social engagement, a sense of purpose, the ability to listen deeply, compassion, meta- cognition, the ability to cooperate, and welcoming diversity. Furthermore, spiritual/ contemplative approaches foster creativity and transformation thinking. en


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account