DSpace Repository

การอ่านคันจิประสม

Show simple item record

dc.contributor.author นฤมล ลี้ปิยะชาติ
dc.contributor.other มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์
dc.date.accessioned 2019-03-25T09:12:46Z
dc.date.available 2019-03-25T09:12:46Z
dc.date.issued 2553
dc.identifier.uri http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/2204
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อที่จะศึกษาวิธีการอ่านคันจิแต่ละตัวว่าเมื่ออยู่ในรูปคำประสมจะมีวิธีการอ่านกี่แบบ ในภาพรวมของคำประสมคันจิ ๒ ตัวมีสัดส่วนเป็นอย่างไรในรูปแบบการอ่านที่พบทั้งหมด ผลการวิจัยพบว่าการอ่านอักษรคันจิมีการอ่านออกเสียงได้ 4 รูปแบบคือการอ่านด้วยเสียง “อน” เสียง “คุน” เสียงประสมระหว่างเสียง “อน” กัยเสียง “คุน” และเสียงประสมระหว่างเสียง “คุน” กับเสียง “อน” การอ่านคันจิประสมส่วนใหญ่มักจะใช้การอ่านด้วยเสียง “อน” เป็นหลักพบว่ามีจำนวนมากที่สุดถึง ๙๗.๔% ในขณะที่การอ่านแบบใช้สียง “คุน” ก็มีจำนวนถึง ๔๖.๗% การอ่านด้วยเสียงประสมระหว่างเสียง “อน” และเสียง “คุน” มีจำนวน ๑๑.๒% - ๑๒.๐% th_TH
dc.language.iso th th_TH
dc.subject ภาษาญี่ปุ่น - - การอ่าน. ภาษาญี่ปุ่น - - ตัวอักษร th_TH
dc.subject สาขาปรัชญา th_TH
dc.title การอ่านคันจิประสม th_TH
dc.title.alternative The reading of Kanji compounds en
dc.type บทความวารสาร th_TH
dc.issue 29
dc.volume 18
dc.year 2553
dc.description.abstractalternative This research was aimed firstly to examine how many reading patterns of Kanji compounds exist; and secondly, to numerate the proportion of each reading pattern found in two – Kanji compounds. It was found that there were four reading patterns of Kanji compounds: “on”, “kun”, “on” and “kun” combined, and “kun” and “on” combined. Among these four patterns, “on” was the most frequent pronunciation pattern for reading Kanji compounds rate 97.4% followed by “kun” rated 46.7%. The pronunciations of “on” and “kun” combined and “kun” and “on” combined were rate 11.2% - 12.0% which were not significantly different. en
dc.journal วารสารวิชาการมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา
dc.page 37-57.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account