DSpace Repository

First grade admission: An appropriate assessment

Show simple item record

dc.contributor.author Pinyadapat Petcharat
dc.contributor.other Faculty of Education
dc.date.accessioned 2019-03-25T09:12:38Z
dc.date.available 2019-03-25T09:12:38Z
dc.date.issued 2555
dc.identifier.uri http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/2092
dc.description.abstract หลายทศวรรษที่ผ่านมา หัวข้อเกี่ยวกับแบบทดสอบความพร้อมที่มุ่งเน้นการวัดและประเมินความสามารถเชิงวิชาการของเด็กปฐมวัยยังคงเป็นประเด็นที่นักการศึกษาปฐมวัยได้นำมาอภิปรายร่วมกันอย่างต่อเนื่องมาโดยตลอดในแวดลงสังคมไทย เนื่องจากอิทธิพลของการสอบตัดเลือดอย่างเป็นทางการส่งผลให้เด็กอายุ 5-6 ปี ต้องทดสอบเพื่อรับการคัดเลือกเข้าศึกษาต่อในระดับประถมศึกษา ในมุมมองทางการศึกษาปฐมวัย การใช้คะแนนจากแบบทดสอบเพื่อจำแนกและตัดสินรับเด็กปฐมวัยเข้าศึกษาต่อในระดับประถมศึกษาเป็นการนำไปสู่ประเด็นปัญหา เนื่องจากเด็กจะได้รับโอกาสเพียงครั้งเดียวในการแสดงความรู้ความสามารถให้ปรากฏในขณะทดสอบเท่านั้น จึงไม่สอดคล้องกับความต้องการของเด็กเป็นรายบุคคล อีกทั้งไม่สามารถประเมินทักษะที่แท้จริงของเด็กที่มาจากภูมิหลังที่แตกต่างกัน ดังนั้นการประเมินที่เหมาะสมในการเข้าศึกษาต่อระดับประถมศึกษาปีที่ 1 ควรสมดุลระหว่างการใช้แบบทดสอบของโรงเรียนและแนวทางการประเมินตามสภาพจริง รวมทั้งการวิเคราะห์ข้อมูลจากแฟ้มสะสมผลงานของเด็กนับว่ามีความจำเป็นเช่น นอกจากนี้ประเด็นสำคัญที่ต้องคำนึงในการรับเด็กเข้าศึกษาต่อระดับประถมศึกษาปีที่ 1 คือ ความรู้ ข้อจำกัด กระบวนการของการทดสอบในสภาพการณ์ที่เด็กค้นเคย และทฤษฏีที่เกี่ยวข้องกับพัฒนาการของการเรียนรู้ของเด็ก th_TH
dc.language.iso eng th_TH
dc.subject Authentic assessment th_TH
dc.subject Education th_TH
dc.subject Elementary th_TH
dc.subject Readiness for school th_TH
dc.subject สาขาการศึกษา th_TH
dc.title First grade admission: An appropriate assessment th_TH
dc.title.alternative การรับเข้าศึกษาต่อระดับประถมศีกษาปีที่ 1: การประเมินที่เหมาะสม en
dc.type บทความวารสาร th_TH
dc.issue 3
dc.volume 23
dc.year 2555
dc.description.abstractalternative For more than a decade, early childhood educators have been discussing the issue of school readiness tests. These tests provide a focus for children’s academic status in Thai society. Due to the influence of formal testing between 5 and 6 years of age have been required to take school readiness tests prior to primary school reception. In the early childhood field, using scores from tests to classify and evaluate children for entry to first grade is problematic as children are given only one opportunity to demonstrate what they know and can do. Additionally, it is not suited to the individual needs and differences of young children, and available measures may not accurately reflect the skills of children from diverse backgrounds. Consequently, an appropriate assessment for first grade suitability should be balanced between a school-made test and authentic assessment. It is necessary to analyze the information from the children’s cumulative files of sample work. Importantly, first grade admission requires knowledge of testing, the limitations of and the procedures for dealing with children, the establishment of familiar situations, an awareness of child learning and development theories. en
dc.journal วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา = Journal of education
dc.page 1-16.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account